Art.org.pl - Polish Art - Polska Sztuka

Malarstwo Olejne, Farby Olejne Artystyczne

Malarstwo Olejne

Malarstwo olejne jest artystyczną techniką malarską, w której wykorzystane są farby olejne. Można malować na płótnie, desce, odpowiedni usztywnionym papierze, czy tekturze oraz innych nietypowych materiałach. Jednak płótno oraz deska są najbardziej rozpowszechnione ze względu na swoją trwałość.

Płótna stosowane obecnie są lniane, bawełniane lub lniano-bawełniane. Płótno lniane charakteryzuje się największą sztywnością oraz trwałością. Płótno przed przystąpieniem do malowania należy naciągnąć na blejtramę (krosno malarskie) lub można je nakleić na deskę, a następnie przygotować tzw. grunt malarski, którym nalezy pokryć płótno. Najbardziej popularnym gruntem malarskim jest gesso. Choć można też przygotować zaprawę samemu wg metod tradycyjnych.

Nakładanie farby olejnej odbywa się za pomoca pędzli, a można szpachelkami, palcami, a nawet prosto z tuby. Choć osobiście uważam, że powinno sie malować pędzelkami. Ale niektórzy chcą być bardzo nowocześni. Weźmy jednak pod uwagę, że obrazy, które namalowali: Rafael, Leonardo da Vinci, Rembrandt, Jan Vermeer van Delft, itd. mozna oglądać do dziś. Farba od nich nie odpadła, natomiast obrazy zrobione przez takich twórców jak: Picasso (polecam Museum Picasso w Paryżu), Van Gogh, kruszą się. Farba olejna jeszcze nie odpada z obrazów wielu nowoczesnych malarzy, ale za trochę zacznie. Czyli nie jest takim prostym namalowanie trwałego obrazu, który będzie wisiał sobie 300 lat bez renowacji. Odpadająca farba ma wiele dobrych stron, np. renowatorzy zarabiają krocie na łataniu obrazów, muzea dostają dodatkowe dotacje. Ale już poważnie, są specjalne techniki malowania warstwami, zasadą jest tłuste na chude. Bardzo nowocześni malarze ignorują technikę malarstwa olejnego, jako przejaw wolności twórczej i błędnego zrozumienia idei postmodernizmu oraz zjawiska dekonstrukcji z nim związanego, chcąc przekazać tzw. wizję, co mnie nawet cieszy, gdyż ich wizje nie przetrwają 50 lat, farba po prostu odpadnie. I szlagtrafi cały malarski dorobek postmodernizmu. Gdy jednak chcemy, aby wizja pzetrwała troche dłużej, to każda warstwa farby olejnej musi byc tłuściejsza od poprzedniej. Medium do rozcieńczania farb olejnych są: terpentyna, olej lniany, werniks, a ten ostatni jest też zabezpieczeniem obrazu, tzw. werniks końcowy. Werniks jest mieszaniną terpentyny, oleju lnianego, czasem damary (werniks damarowy), odrobiną spirytusu, można dodać jeszcze różnych innych żywic. W werniksie jest więcej oleju niż terpentyny, zupełnie odwrotnie niż w fiksatywie.

Sztaluga bardzo przydaje się podczas malowania. Teraz, jeżeli mogę zasugerować nowym w tej branży, że lepiej mieć tzw. sztalugę studyjną. Całkowicie odradzam sztalugi na trzech nogach. One wyglądają jedynie ładnie w galerii, gdy chcemy zaprezentować obraz. Do prawdziwej pracy trójnoga sztaluga nie nadaje się.

Farby Olejne

Farby olejne artystyczne są farbami, w których spoiwem jest olej, najczęściej lniany. Po prostu utarty pigment jest rozpuszczony lub w postaci zawiesiny zawarty w oleju. Największym prekursorem, a właściwie twórcą farb olejnych był Jan van Eyck. Większość z nas obejrzało film 'Dziewczyna z perłą', tam Jan Vermeer van Delft robi sam farby olejne. Nie próbujcie go naśladować, gdyż metoda opisana w filmie jest fikcją filmową. Farby owszem uciera się, ale już razem z olejem w celu stworzenia konsystencji pasty. Ucierać trzeba tak długo, aż nie będzie drobinek pigmentu, które podczas malowania cienkimi warstwami jawią się jako zagubione ziarenka piasku. Jeżeli kupicie gotowe farby i otrzymujecie taki efekt, to oznacza, że kupiliście liche farby. Robienie samemu farb jest zajęciem żmudnym, nie polecam. Ale każdy malarz powienien tego spróbować chociaż raz. I chociaż raz powinno się spróbować namalować tymi farbami cały obraz. Od razu zobaczycie, że tymi farbami należy malować warstwowo, inaczej się nie da, przy czym bardzo cienki warstwami. Być może dlatego malowali wtedy warstwowo, Tiziano tworzył aż 36 warstw na płótnie. Efekt jest co prawda oszałamiający i dlatego dalej warto to kontynuować, tzn. malowanie warstwami.

Trochę o trujących pigmentach. Biel cynkowa wywołuje ślepotę, poza tym cynk odkłada się w kościach, zbadano kości Rembrandta i znaleziono w nich śmiertelną ilość cynku. Podobnie jest z pigmentami, zawierającymi ołów. Ostrożnie należy postępować rownież z farbami zawierającymi związki kadmu, a również z cyjanowodorami.

Polecam odwiedzić sklepy artystyczne, sklepy dla plastyków lub sklepy dla artystów. W Google należy poszukiwać takich fraz jak: artykuły artystyczne, itp.

Światowym liderem produkcji farb olejnych jest obecnie firma Talens. Produkują oni wiekszość ekwipunku artystycznego, jak Gesso, pędzle, podobrazia, farby olejne, akryle, akwarele, tempery, werniksy, itd... Farby olejne można podzielić na kilka gatunków. Pierwszym gatunkiem jest Talens Rembrandt, drugim jest Talens Van Gogh, a trzecim-studyjnym Talens Amsterdam.

Inna poważna firmą jest włoski producent MAIMERI, produkują oni ciekawe farby olejne z wyczuciem italiańskiej techniki malowania. Polecam MAIMERI Puro.

Winsor and Newton produkuje przyzwoite farby olejne dla artystów